Jumat, 15 Oktober 2010

PERMATA AKHIR ZAMAN 3/5 SUDAH KUTEMUI


Seperti hari-hari biasa, saya menjalani rutin harian sebagai seorang penuntut ilmu.Melihat jam di handset sudah hampir masuk waktu zohor.Jika dinilai dari segi sifat kemanusian seperti insan-insan lain sudah semestinya perut terasa lapar."emm.. pergi makan dulu lah"bisik hatiku.
Setelah selesai makan tengahari saya bergegas ke Masjid.Lepas solat ni ada tiga kuliah perlu dihadiri lagi tetapi tidak mengapa kerana otak yang dianugerahkan ini tidaklah sepenat tulang empat -kerat ayah dan ibu membesarkan saya demi mencari rezaki yang halal jika nak dibandingkan penatnya seorang penuntut ilmu.

Selesai sahaja solat Zohor kelihatan sahabat yang juga merupakan sheikh(guru) kepada saya menuju ke arah saya seolah-olah ada sesuatu yang ingin disampaikan.Beliau ialah Anas Zhohir Masri seorang warga Palestin (calon Master Ekonomi dan Perbankan Islam).
Kami berdua terlalu rapat sehinggakan dimana ada Ulama’ di situlah kami bertandang bersama. "Engkau nak pergi jumpa Sheikh Yusuf Al-qaradhawi ??" dia membisik ke telinga saya.
"betul ke ni" aku menjawab perlahan.
"betullah tapi kena bersiap sekarang" katanya lagi.
" Tapi saya ada kelas pukul 2 petang nanti’ jawabku tanda kesal.
"Tidak mengapa ponteng sekali,lagipun ada sebab" beliau memberikan cadangan.’baiklah saya akan pergi"jawabku berbelah bahagi.

Kami bergerak menaiki Coaster(bas kecil) menuju ke Ibu Negeri Jordan yang mengambil masa sekitar 1jam setengah untuk sampai Terminal Tabarboo di Amman(Jordan).
Setelah Sampai, kami bergegas pula menaiki teksi menuju ke Hotel Le Royal dimana Mu’tamar Persekitaran Dalam Islam Sedunia berlangsung selama 3 hari mulai 27-29 September 2010.
Mu’tamar itu dihadiri oleh ulama-ulama islam seluruh dunia meliputi hampir 40 negara keseluruhannya.
Setelah masuk ke hotel itu’tiba-tiba kami disekat oleh pegawai bertugas yang mengendalikan hal-ehwal kelicinan Mu’tamar .Rupa-rupanya kehadiran hanyalah untuk tetamu kehormat sahaja yang dibenarkan masuk ke dewan mu’tamar.Tapi ALLAH pengatur segala-galanya,setelah beberapa minit berbincang sesama mereka akhirnya mereka membenarkan kami masuk ke dalam dewan mu’tamar dengan syarat tidak membuat bising dan tidak turut serta dalam perbincangan.
Kami bersyukur tidak terhingga kepada ALLAH yang mengatur segalanya.
Kami dimaklumkan bahawa Sheikh Yusuf Al-qaradhwi telahpun membentangkan hujjah dan pandangannya pada sesi sebelah pagi tadi.
Terlihat tanda kekesalan di wajah Anas kerana beliau tidak dapat bertemu dengannya.
Namun kami masih terus berdoa agar Sheikh Yusuf Al-qaradhwi turut menyertai perbincangan di dalam mu’tamar itu.
Beberapa minit kemudian kelihatan Sheikh professor Dr.wahbah Zuhaili masuk ke dewan.Ya ALLAH segalanya Engkau aturkan untuk kami bertemu dengannya.Beliau merupakan lima daripada ulama Dunia yang Ingin Saya temui sebelum ALLAH memanggil saya buat selama-lamanya.

Sheikh Al-muhaddis Al-allamah Shuib Al-arnouth(pakar hadis yang tidak asing lagi di dunia Islam) telah kutemui dan mengambil manfaat ilmu darinya.
Sheikh Professor Mufassir Al-allamah Dr.solah Abdul Fattah Al-khalidi(jika tidak salah boleh saya katakan seorang Mujaddid dan Mufassir dibidang Tafsir).InsyaALLAH Semester terakhir nanti pada sesi sebelah petangnya saya akan mengambil manfaat ilmu darinya.
Sheikh Al-faqih wa Usuliyyen professor Dr.wahbah Al-zuhaili (sumbangan yang besar kepada dunia islam di bidang Tafsir,Fiqh dan Usul ) yang berada di depan mata saya sekarang.
Sheikh Al-allamah Al-faqih professor Dr-yusuf Al-qaradhawi(seorang Alim di bidang Fiqh,Hadis dan lain-lain yang disegani kawan dan lawan di dunia Islam).
Sheikh Al-alamah faqih Ramadhan Saeed Al-buthi(Alim di bidang fiqh dan sirah juga terkenal di dunia islam).
Tiga daripadanya telah kutemui dan insyaALLAH mengambil manfaat daripada mereka dengan sisa berbaki beberapa bulan sebelum pulang ke tanah air.
Setelah beberapa minit pembentangan dimulakan, kelihatan sahabat kepada Anas yang bernama Hamid (calon Master Ekonomi dan perbankan Islam)turut masuk ke dewan.
Sebaik sahaja duduk tiba-tiba beliau didatangi pegawai tadi dan diarahkan segera keluar daripada dewan.
Bermacam alasan diberikan Hamid pegawai tetap bekeras supaya Hamid keluar.Namun akhirnya Hamid mengalah lalu keluar dari dewan Mutamar.
Riak wajah Dr.wahbah Zuhaili yang bengis itu menandakan dia seorang Ulama yang benar-benar serius.Saya melambaikan tangan ke arahnya yang disambut dengan lambaian dan senyuman diukir ke arah saya.Rupa-rupanya Dr.Wahbah Zuhaili seorang yang peramah dan mudah mesra.

Tiga puluh minit sebelum mu’tamar berakhir kelihatan seorang yang juga amat saya kagumi mula masuk ke dewan.Beliau yang saya maksudkan ialah Al-allamah Mufti Maulana Taqi Usthmani(ketua Ahli Majma Fiqh ekonomi islam seDunia).Saya amat bersyukur kepada ALLAH kerana mempertemukan dengannya.
Antara Ulama-ulama yang juga turut menghadiri Mu’tamar itu ialah Dr.salman Audah,Dr Ali Jumaah,Mufti kerajaan Jordan dan lain-lain lagi ulama' seluruh dunia.
Selepas mu’tamar berakhir,kami pergi menemui Dr.wahbah Zuhaili,Maulana Taqi Usthmani dan Ulama-ulama lain.
Juga tidak melepaskan peluang meminta nasihat dan bergambar dengan mereka.Ketinggian budi dan Akhlak mereka sungguh mulia.
Saya juga terjumpa seorang sheikh yang bernama Dr.Hassan Saqqaf dan beliau mempelawa saya datang menziarahi beliau ke rumahnya.
Semoga ALLAH sentiasa memelihara Ulama-ulama Islam dan melenyapkan Ulama-ulama Dajjal dari dunia ini.

YA ALLAH BERIKAN KAMI ILMU DAN JADIKANLAH ILMU ITU UNTUK KAMI TUNDUK KEPADAMU

Yang Faqir kepada Pengampunan ALLAH
Wallahu ‘alam

Tidak ada komentar:

Posting Komentar