Minggu, 15 Agustus 2010

LAINAJUFAH SANG PURDAH BIRU PART (5)

“Cepatlah Maria kita dah lewat ni”Ummi bersuara.”baik Ummi”jawab Maria.”kita pergi jalan kaki ke Ummi?” Maria menyoal lagi.” Abi hantar naik kereta nanti”Ummi menjawab perlahan.
ha! dah siap Ummi,Maria?".Abi mencelah.”dah Abi”jawab Ummi dan Maria serentak.”em.. kalau begitu mari Abi hantarkan”Abi mempelawa.
Hari ini merupakan Ramadhan yang ke-15 dan juga hari pertama Ustazah Lainajufah mengajar di Masjid.Setelah sampai di Masjid kami mendapati ramai wanita daripada golongan para ibu, remaja dan kelihatan beberapa orang Ustazah yang juga menyertainya.Kalau dihitung secara rawak mungkin juga mencapai dua ratus orang.

”Ramainya yang hadir Ummi”Maria bersuara.”Mestilah… kelas ni kan merupakan kali pertama diadakan di kampung kita secara besar-besaran,lagipun yang mengajar nanti bukan sebarangan orang”.Ummi menjawab.

“Assalamualaikum kepada semua para ibu,sahabat-sahabat handai,dan semua yang hadir ke majlis ini.Alhamdulillah kita dapat bersama-sama mengisi program ramadhan dengan Majlis Ilmu yang lebih tepat saya katakan perbincangan permasalah wanita.Sebelum kita memulakan majlis yang mulia ini,ingin saya memperkenalkan diri saya terlebih dahulu”.

"Nama saya Lainajufah binti Idris,Dilahirkan pada tanggal 4 haribulan 11 tahun 1987.Setelah tamat darjah enam saya dibawa ke Madinah Munawarah oleh bapa saudara yang berniaga disana.Alhamdulillah saya dapat menimba ilmu daripada Ulama-ulama di bumi Nabi yang diberkati. Saya menyambung Ijazah di Universiti Islam Madinah melalui biasiswa dengan mendapat pangkat Mumtaz(cemerlang)".
"Cukup rasanya sekadar itu saya memperkenalkan diri saya InsyaALLAH".

Namun masih ada beberapa persoalan yang bersarang di fikiran Maria,

Macam manalah rupa paras Ustazah ni di sebalik purdahnya itu?

Siapa Guru-guru Ustazah di Sana?

Mengikut pengetahuan Maria kalau wanita ingin menyambung pelajaran di Universiti Islam Madinah diwajibkan ada mahram.Kalau begitu mesti ustazah ni dah Kahwin.Macam-macam persoalan timbul di fikiran Maria.

Lamunan Maria yang penuh dengan bermacam persoalan tiba-tiba tersentak.

Baiklah kitab yang berada di di tangan hadirat sekelian adalah kitab yang saya akan gunakan sepanjang perbincangan kita.InsyaALLAH jika diizinkan ALLAH kita akan Habiskan sebelum hari raya menjelang tiba. saya ringkaskan dan terjemahkan menjadi satu jilid daripada berberapa kitab antaranya":

1).Jami, Ahkam Nissa oleh Sheikh Mustafa Al-adawee,

2).Mufassal fi Ahkam Nissa wal bait Muslim Oleh sheikh Abdul Kareem Zaidan,

3).Fatwa Imraa Muslimah oleh kumpulan Ulama di Mekah.
“Juga kitab-kitab Utama empat Mazhab turut saya gunakan”.Ustazah memberi penjelasan.

Jauh di sudut hati Maria berkata-berkata “Ya ALLAH kitab yang membuat hatiku tersentuh untuk mengenakan Purdah digunakan sebagai rujukan utama oleh Ustazah Lainajufah iaitu kitab Jami, Ahkam Nissa oleh pakar Tafsir dan Hadis sheikh Mustafa Al-adawee yang merupakan Ulama Sunnah Mesir dan juga Guru kepada abang Akram".
“Sebagai permulaan majlis kita Ingin saya tegaskan bahawa Ikhlas dan mengamalkan ilmu merupakan sesuatu yang amat penting".
Imam Ibnu Kasthir membawa riwayat daripada Abu darda’ ketika mentafsirkan ayat 27 daripada Surah Al-Maidah,

“SESUNGGUHNYA ALLAH AKAN MENERIMA AMALAN DARIPADA ORANG-ORANG YANG BERTAQWA”

Abu Darda’ berkata:”Sesungguhnya jika ALLAH menerima satu solat daripadaku maka ia membahagiakan aku daripada dunia dan seisinya”.

“Bukan senang untuk ALLAH menerima sebarang amalan jika bukan dengan keikhlasan”.
“Begitu juga disebut oleh Imam Ibnu Mubarak dalam mengariskan enam prinsip penuntut ilmu diantaranya ialah mengamalkan ilmu”.
Ustazah menambah.

“Sewaktu saya ingin menghadiri kuliah di Universiti pada suatu hari, seorang makcik datang kepada saya menanyakan beberapa soalan yang menbuatkan air mata saya mengalir tanpa disedari”.ustazah mula menceritakan pengalamannya.

Mungkin kita sebagai penuntut ilmu mampu menjawab":
Apa hukum meletakkan tangan di atas dada ketika solat?
Atau hukum turun lutut dahulu ketika solat?
Atau hukum menggerakan jari ketika solat?
Apa beza mafhum mukhalafah dan mafhum muwafaqah dari aspek usul fiqh?
Apa beza tafsir Al-Isyari dan penerimaan Ulama tafsir?
Apa hukum hadis ini dhaif atau shahih jika ianya diriwayatkan secara Mursal oleh Tabieen besar?
Apa hukum begitu dan begini mungkin boleh kita jawab beserta dalil dan pendapat Ulama’sekitarnya ?’

Akan tetapi Makcik itu bertanya pada saya soalan yang tidak pernah terlintas di fikiran saya katanya :
wahai anakku apakah batal solat makcik jika setiap selesai dua rakaat solat tahajjud baju makcik basah dengan air mata?perlukah makcik menukar pakaian itu?

Makcik juga masih mencari hati makcik yang telah lama makcik kehilangannya ,adakah anak menjumpainya ?

“Saya terduduk disitu menahan sebab dengan soalan yang diajukan kepada saya”.ustazah mula sedih.

"Lihatlah hadirat sekalian orang yang beramal dengan ilmu sungguh mulia disisi ALLAH.namanya dikenali oleh penduduk langit walaupun asing bagi penduduk bumi".

"Terlalu susah untuk menjadi orang-orang seperti itu.Jadi kita mohon supaya ALLAH menganugerahkan hati yang ikhlas dan beramal dengan panduan yang ditunjukkan oleh Nabi Salallahu Alaihi Wasallam".

Begitu permulaan majlis yang membuatkan kebanyakan para ibu dan remaja termasuk Maria mengalirkan air mata.Ustazah Lainajufah sungguh pandai mendidik hati para hadirat dari segi tasawuf bukan sahaja fiqh.Pada hari pertama itu,kami telah menghabiskan tiga bab dari permasalahan wanita dari bab thaharah(kesucian).Setiap permasalahan dirungkai secara mendalam dan penuh ilmiah oleh Ustazah Lainajufah.Sungguh beruntung suaminya dan Imam Idris yang memiliki puteri sepertinya.

Bersambung insyaALLAH

Yang Faqir kepada pengampunan ALLAH…





Tidak ada komentar:

Posting Komentar