Jumat, 13 Agustus 2010

LAINAJUFAH SANG PURDAH BIRU PART (4)

Sebelum saya mengakhiri perbincangan ringkas ini, saya ingin bincang satu perkara yang kita tersalah faham berkenaan dengan waktu imsak.Sebenarnya tidak ada di dalam Sunnah Nabi Salallahu Alaihi Wassalam menetapkan 10 atau 15 minit tidak boleh bersahur sebelum masuk waktu subuh.Bahkan didalam kitab-kitab mu’tabar Mazhab Imam Syafie dan Mazhab yang lainnya tidak pernah dibicarakan masalah ini.Didalam surah Al-baqarah ayat 187 ALLAH berfirman yang bermaksud:{MAKAN DAN MINUMLAH HINGGA JELAS BAGI KAMU PERBEZAAN BENANG PUTIH DAN BENANG HITAM MASUK WAKTU FAJAR}.
Imam Thabari membawa satu hadis yang shahih sanadnya berkenaan sebab ayat ini diturunkan. Daripada Abdul Rahman bin Laila katanya{Adalah mereka(sahabah) apabila berpuasa dan tidur salah seorang daripada mereka maka tidak akan makan sehingga waktu siang(masuk waktu subuh),Maka telah datang kepada mereka seorang lelaki daripada Ansar makan dan minum sebelum tidur dan pada keesokkan harinya beliau bekerja dengan penuh tenaga maka turunlah ayat tadi.Maka hadis Ini jelas bahawa kita disunnahkan bersahur walaupun hampir masuk waktu subuh.
Di dalam hadis shahih riwayat muslim ketika seseorang membawa berita kepada Saidatina ‘Aisyah bahawa Abdullah bin Mas’ud menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur maka kata Saidatina ‘Aisyah:”begitulah Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam melakukannya”.
Begitu juga hadis Shahih daripada Anas bin Malik yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim:Adalah Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam bersahur bersama Zaid bin Sabit.Ketika sebaik sahaja habis sahur mereka, Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam Bangun dan terus bersolat. Kami bertanya kepada Anas bin Malik”berapakah kadar waktu daripada sahur sehingga masuk waktu solat subuh?..Anas bin Malik Berkata”Kira-kira seorang lelaki membaca lima puluh Ayat Al-quran”.
Tidak salah untuk kita ihthiyat(berjaga-jaga) takut bersahur sehingga masuk waktu subuh. Akan tetapi, rugilah kita meninggalkan Sunnah melambatkan sahur.
Begitulah aku mengakhiri tazkirah pendek sambil menunggu waktu ‘isyak bersama jamaah pada malam ke-14 Ramadhan itu.

Setelah tugasku kepada ALLAH selesai dan para jemaah semakin beransur-ansur kurang meninggal masjid,aku bergegas keluar masjid mencari kereta Abi.Tapi malangnya ia tidak kelihatan di tempat kebiasannya Abi meletakkan kereta.Di tengah kesesakkan jemaah itu muncul Maria tercegang di hadapanku seperti seorang yang kehilangan anaknya.
”Abi dah baliklah,kita kena jalan kaki lagi la macam ni”Maria bersuara dengan nada yang kecewa.”jangan macam ni Maria,kita balik jalan kaki takpe lah,lagipun abang dan lama tidak menghayati keindahan waktu malam di kampung kita ni”aku meyakinkan Maria.
”emm kalau macam tu takpe lah,jalan kaki tak sampai pun satu kilometer ke rumah kita”Maria pasrah.

Ketika sedang berjalan mengatur langkah sambil disirami cahaya lampu jalan itu,tiba-tiba sebuah kereta menghampiri kami lalu berhenti.”ha Akram dan Maria kenapa jalan kaki ni?”.
Dengan bantuan cahaya lampu jalan yang samar-samar itu, aku mencari milik siapakah suara yang menyapa kami sebentar tadi.Rupa-rupanya suara itu datang dari Imam Idris yang merupakan tuan punya kereta itu.”Motor rosak la pak Imam,nak naik dengan Abi tadi tapi tak sempat pula”aku menjawab.”kalau macam tu marilah naik kereta ni”Imam Idris mempelawa.
” tak apalah pak Imam lagipun dah dekat ni”Maria mencelah.
kalau macam tu baiklah jalan kaki tu hati-hati ye”Imam Idris menjawab.Lalu Imam Idris meneruskan perjalanan meninggalkan kami.
“Siapa Wanita berpurdah biru yang duduk di bahagian belakang kereta pak Imam tadi tu Maria?’’Soalku ingin tahu.
”Ha yang tu lah puteri Imam Idris yang baru sampai,namanya Ustazah lainajufah.Dia tu baru balik dari Universiti Ummu Al-Qura dua hari lepas.Lagipun Ustazah tu hafizah dan pakar dalam Fiqh empat mazhab.kalau tak silap maria esok pukul 9 pagi sampai waktu zohor dia ada buat kelas di masjid mengajar fiqh wanita dan puasa”Maria menerangkan dengan panjang lebar.
”Oh macam tu” jawabku ringkas.”kalau Maria nak pergi kelas tu esok boleh abang?”Maria Menyoal.
Eh pergilah bagus tu,lagipun bukan ada ustazah di kampung kita ni yang mengajar fiqh wanita.tapi kena minta kebenaran Abi dan Ummi dulu”aku menjawab.

Selang beberapa minit kemudian,kami telah pun sampai di halaman rumah,lalu kunci pendua aku gunakan untuk membuka pintu sambil memberi salam.Dari dalam rumah terdengar suara Ummi dan Abi menjawab salam sambil sedang duduk menunggu kami di ruang tamu.
”ha kenapa balik lewat ni”Ummi menyoal.”Tadi lepas Abi dan Ummi pergi Masjid saya dan adik nak naik motor tu,tapi tak boleh nak hidupkan.Lepas habis tarawikh tadi ingat nak balik dengan Abi dan Ummi,tapi terlepas sebab Abi dan Ummi dah balik dulu” terangku jujur.
”La kenapa tak mesej Abi tadi?”.Abi menambah.”kami tinggal handset tadi”Aku dan Maria menjawab dengan nada yang sama.
”em kalau macam tu, esok Abi hantar ke kedai motor tu” Abi memberikan saranan.”emm Abi kalau Maria nak pergi kelas Ustazah Lainajufah yang mengajar fiqh wanita dan puasa di masjid pukul 9 pagi esok boleh ”?Maria tiba-tiba bersuara.
”Puteri Imam Idris tu ye?,Ummi nak pergi juga boleh Abi?”Ummi Mencelah.”ha pergilah,abi tak larang pun”Abi menjawab ringkas."baiklah Abi, Ummi kami masuk tidur dulu.Assalamualaikum"

Begitulah Abi yang tidak pernah lekang memberi kami sekeluarga kebenaran memanfaatkan ilmu.Aku teringat kata-kata Abi sewaktu sebelum aku berangkat ke Mesir dahulu”kamu Ingat Akram!!, Ilmu Itu Adalah perkataan ALLAH,perkataan Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam dan Perkataan Sahabah.Jadi tuntutlah Ilmu daripada Ulama yang berdiri teguh diatasnya….

WALLAHU’ALAM
Bersambung di bulan Ramadhan yang mulia

Yang Faqir kepada Pengampunan ALLAH.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar