Minggu, 20 Juni 2010

PERMATA YANG TINGGAL

Exam dah bermula…kalau mengikut tarikh lusa ada exam….nak pergi ke tak nak,tak pergi rugi sebab dah janji dengan Dr.Asraf Bani Kinanah…emm…pergi jelah…saya bergegas turun ke bawah sambil mencari teksi…ini merupakan kali kedua saya ke kuliyyah sheikh Al-allamah Al-muhaddis sheikh Abu Harist Hassan Ali Al-halabi…beliau merupakan seorang ulama hadis yang disegani di dunia islam…beliau adalah anak murid kesayangan Al-allamah Al-muhaddis sheikh Al-Albani rahimahullah.Apabila sampai di tempah kuliyyah maahad tahfiz Khalaf Tal…saya agak terlewat kerana tempat di dalam dewan dipenuhi oleh sheikh-sheikh yang ingin menyertai sesi -soal jawab fatwa bersama sheikh Ali Al-halabi…lalu saya terpaksalah duduk di hadapan pintu masuk dewan..kelihatan Dr.asraf Bani Kinanah merenung berkali-kali ke arah saya..seperti ada sesuatu perkara yang ingin disampaikan kepada saya …beliau merupakan pengacara majlis pada hari itu…

Beberapa minit kemudian sesi soal jawab bermula…soalan demi soalan yang berkaitan seputar aqidah, feqah, hadis dan sheikh menjawab secara sepontan dengan dalil-dalil dan hujjah yang berkesan dan jelas.soalan yang berkaitan muamalat dan kewangan juga tidak kurang banyaknya…antaranya hadis berkaitan jual beli a’rbun(jual beli deposit)sheikh mengatakan hadis itu dhaif sanadnya…dan beliau menerangkan tentang kecacatan hadis itu…saya juga setuju bahawa hadis itu dhaif kerana Al-allamah faqih Al-muhaddis Imam Nawawi di dalam kitabnya Majmuk Syarah Muhazzab juga mendhaifkn hadis itu…emm..bukan senang nak mendhaifkn dan mengshahihkan hadis…berkata sheikh Al-Albani di dalam kitab biografinya..aku tidak akan mengshahih dan mendhaifakn hadis melainkan ada ulama sebelumku yang mengsahihkan atau mendhaifknnya…
setelah selesai majlis soal-jawab dan fatwa itu dan semua hadirin berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh sheikh Ali Al-Halabi…kami menuju ke masjid yang jaraknya tidak sampai 100 meter dari dewan kuliyyah…

setelah selesai solat kami menziarahi rumah Dr Ayraf Bani Kinanah yang hanya terletak di bawah masjid tempat kami solat berjemaah maghrib sebentar tadi.sambil berjalan menuju ke rumahnya,saya berbual-bual dengan sheikh tentang lawatannya ke Malaysia…sheikh memuji Malaysia dan juga makanannya..
"dalam hatiku berkata boleh tahan juga sheikh ni dalam barbicara tentang makanan" ..setelah duduk beberapa minit tiba-tiba Dr.Asraf mengajak saya kembali semula ke dewan untuk sesi ulasan terhadap kuliyyah sebentar tadi..dan kini persolan saya terjawab..rupa-rupanya Dr.Asraf mengharapkan saya memberi ulasan terhadap kuliyyah sheikh tadi dan akan ditayangkan di televisyen…siapalah saya ingin memberi ulasan terhadap sheikh Al-allamah Ali Al-halabi…saya seorang insan yang faqir dengan ilmu,miskin dengan akhlaq,papa dengan amalan soleh dan sering bermaksiat kepada ALLAH…lalu saya menolak untuk semua itu…terbayang kehampaan diwajah Dr..Asraf ketika itu yang terlalu mengharapkan saya mengulas kuliyyah itu…dan sebelum sheikh mengundur diri …saya meminta kebenaran dari Dr Asraf untuk bergambar dengan sheikh Ali Al-halabi .permintaan saya diutarakan oleh Dr.Asraf kepada sheikh….akan tetapi sheikh tidak membenarkan…katanya :tidak dapat apa-apa pun bergambar ni kalau video boleh lah…
lantas saya disuruh duduk disebelah sheikh Ali Al-halabi…saya menghampiri sheikh dan meminta nasihat dari padanya dan dia mendoakan agar hati ikhlas dalam menuntut ilmu dan dakwah di Malaysia…tambahan katanya…memang kamu berdakwah di Malaysia di tindas dengan kuat tetapi cuba renung firman ALLAH surah Al-Baqarah ayat 269 (ALLAH memberikan hikmah yaitu kemampuan dan kebolehan untuk memahami agama, maka barangsiapa yang diberi hikmah maka sesungguhnya dia diberikan kebaikan yang banyak dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran melainkan yang dikurniakan aqal)dan aku melihat bahawa kamu perlu jelaskan apa sebenarnya yang kita dakwah dan lakukan agar mereka yang menuduh kita menolak mazhab dan ulama, faham bahawa kita mencintai dan menyayangi ulama…….Ya ALLAH tetapkan hati kami dalam menegakkan kalamMu dan Sunnah nabiMU…..Salallahu alaihi Wassalam….ameeen…

1 komentar:

  1. masih terkenang saat mendengar kuliah dan menatap wajah beliau yang kelihatan bersungguh2 memberi teladan buat para tuwailib di perlis tempoh hari

    BalasHapus