Sabtu, 05 Juni 2010

PUCUK DICITA ULAM MENDATANG

Ketika duduk berehat di tingkat tiga jamiah Ulum Islamiah tiba-tiba saya terpandang seorang sahabat dari Thailand..dia menuju kearah saya:

Saya: nak pergi mana Solehen?
Solehen: saya ada kelas nie nak cepat
Saya: kelas dengan siapa tu??
Solehen: Dr.fadhal Hassan Abbas
Saya: nak ikut boleh??
Solehen : cepatlah turun ke dewan tingkat satu….


Hanya syukur ku panjatkan kepadaMU ya ALLAH…menemukan kepadaku dua dari tiga ulama yang ingin aku temui..lantas saya bergegas turun ke tingkat satu dan terus ke dewan..semua murid-murid sheikh Fadhal Hassan Abbas memandang kearah saya..saya terus menuju ke arah sheikh dan meminta kebenaran untuk mengikuti kelasnya…sambil hati saya mengucapkan syukur kepada ALLAH kerana beliau membenarkan saya mengikuti kelasnya…

Sheikh Dr. Fadhal Hassan Abbas merupakan seorang profesor yang cacat penglihatan sedari kecil.masih terbayang ingatan saya semasa Dr.talawabeh yang merupakan seorang Dr..Hadist di Universiti Yarmouk membuat perumpaan dalam memberikan contoh sanad katanya:diceritakan kepadaku oleh sheikh Dr.fadhal Hassan Abbas..beliau merupakan seorang yang alim dan beliau juga merupakan seorang bakian mufassir di dunia ini..terkejut saya mendengar kata-katanya..ketika saya berbual dengan Dr.Abdullah Al-juyusyi seorang pakar tafsir di universiti Yarmouk…katanya sheikh dr.fadhal Hassan Abbas merupakan guru yang banyak membimbing saya dalam bidang tafsir…..

Kelas terus berjalan sambil mata saya tidak berkelik langsung memandang ke arahnya…orangnya tidak terlalu besar dan tidak terlalu tinggi tetapi mukanya berseri-seri…

Suaranya cukup kuat dan bertenaga walaupun sudah uzur dimamah usia…..katanya
Tidak akan maju dan kehadapan seseorang yang belajar sendiri lebih-lebih lagi ilmu berkaitan dengan Al-quran kerana mempelajarinya bukan hanya mengenali hurufnya sahaja…dan ilmu di universiti hanyalah kunci semata-mata.

Beliau berkata lagi…sekarang aku memberikan kamu dua contoh hadis iaitu yang pertama…hadis riwayat bukhari…dibina islam atas lima dan seterusnya…hadis kedua ialah hadis yang juga riwayat bukhari..iman itu terbahagi kepada tujuh puluh atau enam puluh cabang…jadi apakah pandangan ulama bayan terhadap hadis ini…kelas terdiam sambil hanya menunggu jawapan dari beliau…
baiklah hadis yang pertama adalah kiasan Nabi Salallah Alaihi Wassalam kepada rumah kerana rumah itu tidak tegak melainkan dibina, dan daripada rumah itu jadilah tempat berteduh,dari segalanya..

Hadis kedua pula merupakan kiasan kepada pokok…kerana tidaklah pokok itu melainkan padanya cabang-cabang…jadi dari pokok itu itulah jadinya segala bunga dan buah juga hasil-hasil lain…
sungguh dalam perbahasannya yang selama ini tidak pernah terlintas langsung di fikiran saya…lantas saya memikirkan bahawa rukun islam itu adalah ibarat rumah yang jika tiadanya maka tidak ada maknanya islam itu dan hanya tinggal pada nama..dan pokok pulak dikiaskan kepada iman kerana dengannya terpancar akhlak yang baik,sifat ikhlas dan sebagainya seperti hasil yang dikeluarkan dari sebatang pokok..
Beliau menyoal kepada murid-muridnya akan kerja rumah yang diberinya…beliau bertanya tentang suatu perkataan ajaib yang tidak pernah saya dengar sebelum ini…iaitu kusymaihani katanya apakah bacaan yang paling tepat kusymaihanu,kusymaihana,kusymaihani??..saya bertanya kepada sahabat saya Solehen..tentang perkataan itu…dia berkata itu adalah nama seorang perawi di dalam sahih Bukhari….dalam hatiku berkata bagaimana seorang yang cacat dari segi penglihatan dapat mengetahui seorang perawi hadis yang jarang-jarang didengari…maka jauh dilubuk hati saya berkata…ALLAH memberikan kepada hamba-hambanya keistemewaan yang sangat luar biasa…teringat saya kepada seorang faqih Al-Allamah ibn bazz..rahimahullah yang juga cacat penglihatan dari kecil…seorang mufti yang disegani Saudi dan juga digeruni kawan dan lawan telah menyusun menghasilkan banyak kitab antaranya Syarah Shahih Bukhari yang berjumlah 14 jilid…bagi saya bukan 14 jilid….14 keping kertas pun tidak mampu saya hasilkan walaupun dianugerah sepasang mata dari ALLAH yang selalu bermaksiat kepadaNYA….jadi siapakah yang ingin menperlekehkan dan mengutuknya tanpa ilmu .baiklah dari seluruh perkataan dan kajian ulama maka yang paling tepat ialah kusmaihani katanya…

Kelas diteruskan dan tiba-tiba azan Asar berkumandang…sambil sheikh menghayatinya seruan itu satu persatu…setelah habis azan beliau berkata…mari cepat kita tunaikan solat…dalam hatiku berkata…Ya ALLAH sungguh mulia hambamu ini dan beliau tidak pernah melengahkan masa bersamaMU…aku yang dianugerahkan pelbagai kesenangan dan kemudahan tidak mampu melakukan sepertinya…sungguh hina diriku…kami solat di dewan kelas serta- merta…setelah selesai solat kelas diterukan sehingga keakhirnya…tidak pernah terlintas difikiran saya bahawa sedang berada di hadapan laut yang luas yang tidak pernah jemu mencurahkan ilmunya…
Alhamdulillah banyak yang saya pelajari walaupun Cuma tiga jam di dalam kelas itu...insyaALLAH..dengan izinNYA saya akan bertemu dan mengikuti lagi kelas dengannya…teringat saya kata-katanya yang membekas di hati saya di akhir ucapannya…beliau berkata…bertaqwalah kamu kepada ALLAH.bertaqwalah kamu kepada ALLAH,bertaqwalah kamu kepada ALLAH…jika tidak ada taqwa kepadanNYA maka tiada gunanya
Sebelum beliau keluar dari dewan itu saya mencium pipinya dan meminta kebenaran dari anak beliau untuk memimpinnya….Ahamdulillah anaknya mengizinkan saya untuk memimpinnya…dan yang paling sedih dan pilu di hati saya sepanjang saya memimpinnya menuju ke dalam kereta,…beliau tidak berhenti dengan Tasbih,Tahmid,Takbir yang membasahi lidahnya…Ya ALLAH sesungguh hambaMU ini lalai dalam mengingatiMU dan sering bermaksiat kepadaMU…jadikanlah aku dan pembaca sekelian menuntut ilmu untuk takut kepadaMU…..ameeeen….

Tidak ada komentar:

Posting Komentar