Jumat, 04 Juni 2010

JARAK LANGIT DAN BUMI

Pegembaraan saya ke Amman untuk bertemu dengan tiga ulama yang tidak asing lagi di dunia islam iaitu:

Al-allamah dr Mustafa Dib Bugha
Al-allamah mufassir dr Fadhal Hassan Abbas
Al-allamah mufassir dr Solah Abdul Fattah Al -khalidi


alangkah gembiranya saat itu…perjalan ke amman mengambil masa hampir 2 jam menaikki coster(bas kecil) dari Irbid yg amat memenatkan…namun bagi saya fenomena ini sudah menjadi kebiasaan saya setiap minggu…ianya sudah biasa…bab kata pepetah melayu alah bisa tegal biasa..

Tapi hari ini agak berbeza…jika selalunya saya menghadiri kelas Al-muhaddis Sheikh Shuib Al-Arnouth tetapi hari ini lebih mencabar untuk berdepan degan tiga ulama sekaligus yg tidak asing lagi di dunia islam jika dibandingkan saya degan tiga ulama ini, sudah tentu jauhnya ibarat langit dan bumi malah bukan itu saja,tetapi boleh dibaratkn kerak bumi dan langit ketujuh bezanya…tapi sudah menjadi hasrat saya untuk bertemu dgn mereka jadi saya buangkan rasa segan dan malu itu jauh-jauh mungkin

Sesampainya saya di jamiah Ulum Islamiah terus menerpa ke pejabat dr Solah Abd Fattah Al- khalidi..


Tapi saya agak kecewa kerana waktu muhadarahnya bermula pukul 1 dan berakhir pukul 2…sekarang sudah pukul 2.30…alamak dia dah balik…keluh saya di dalam hati…
Saya terus berlegar di sekitar jamiah dan membaca khabar di papan kenyataan…alamak saya terlepas satu lagi munaqasyah dokturah yang musyrifnya dr Mustafa Dib Bugha…tidak mengapalah dah tak ada rezeki nak buat cmna…saya terus mendaki tangga-tangga dengan perasaan yang hampa sehingga ke tingkat 5 dan berehat di situ dan tiba-tiba…seorang sheikh menegur saya datang dari mana dan tujuan ape,saya menceritakan niat saya datang dengan nada yang perlahan,katanya mari kita pergi ke pejabatnya sekali lagi,,,lantas saya mengekorinya dari belakang dan apabila sampai di tingkat tiga jamiah saya rasakan hati saya berdebar-debar…


Rupa-rupanya sekarang saya berada di depan seseorang yang saya kagumi selama ini bukan lagi mimpi…saya sedar beliau bukan milik saya tetapi milik ummat islam…..beliau dikerumuni oleh murid-muridnya…namun sesekali dia memandang kearah saya sambil tersenyum…setelah semua muridnya beredar beliau mempersilakan saya masuk…lalu saya bersalaman dengannya sambil memeluk dan mencium pipinya…beliau sungguh ramah..sehingga kami cepat sekali mesra….dan beliau cepat menghafaz nama saya…katanya…macamnilah Mustafa saya nak cepat nie nanti kita berjumpa lagi...ye..saya akur dengan permintaannya..lalu dia berlalu pergi sambil meninggalkan senyuman…insyaALLAH saya akan menghadiri kelasnya pada masa akan datang……macam mana dengan sheikh al-allamah al-mufassir dr.FAdhal Hassan Abbas????????

1 komentar:

  1. assalamualaikum.. boleh tak ana nak biodata ustaz doktor solah abdul fatah al-khalidi?

    BalasHapus