Rabu, 02 Juni 2010

KATA MURIDNYA

Kata muridnya yang merupakan seorang doktor ..Anta sheikhul islam ya saidi……….jawabnya ..la ana talabul ,ilmi dhaif………katanya bila anak muridnya memuji….

kata orang dia taksub mazhab Abu Hanifah…….
katanya….imam Abu Hanifah ma lau nazala minas sama ma’sum yukhti(imam Abu Hanifah bukan turun dari langit ma’sum dia juga tersilap)

……bila dia bermesra degan saya apa katanya…umur berapa?? Ana menjawab…21oh…tapi aku tengok kau ni dah ada jambang…mesti boleh kahwin banyak ni ….kalau aku ikut engkau balik Malaysia ada orang nak kahwin dengan aku? Saya jawab insyaALLAH…sambil semua muridnya tertawa kecil…katanya lagi…baiklah aku ikut engkau balik Malaysia…gemuruh suasana menjadi hingar- bingar dengan dialog ibarat seorg cucu dgn datuknya….sambil hilaian tawa muridnya yang memerhatikan kearah saya…

Kata orang sheikh ni tak salafi….emmrr tidak habis-habis salafi salafi dan tak salafi ………………………………

Ketika kuliyyah bersamanya….ada seorang pemuda arab ingin merakam kuliyyah…..tapi beliau tidak membenarkan….pemuda arab itu akur dengan arahan beliau…ketika saya meminta kebenaran utk merakam kuliyyah bersamanya beliau mengizinkan…kata anak muridnya…bagilah dia rakam…diakan budak Malaysia tak berapa faham bahasa arab…lalu beliau mengizinkan dan jangan disebarkn video itu nanti…Alhamdulillah kataku…syukur tidak terhingga…

Di akhir muqadimmah Sarhu Sunnah oleh Imam Baghawi katanya kami berterima kasih kpd mereka yg sama-sama menyumbangkan dalam hasil kerja tahqiq ini terutamanya kepada sheikh al-allamah al-muhaddis Muhammad Nasaruddin Al-albani…dan juga sheikh al-allamah al-muhaddis Abdul Qadir Al -Arnaouth

Syeikh Al-albani pernah mengkritik beliau dalam beberapa buah buku seperti Adab al -Zifaf,namun beliau juga pernah mengkritik sheikh al-Albani dalam takhrij musnad Imam Ahmad berkenaan hadis yang berkaitan meletakkan tangan di atas dada ketika solat. Beliau pernah berkerja sama Syeikh al -Albani dan membantu beliau ketika di Maktab Islami, bersama sama sheikh Abdul Qadir al -Arnaouth.Syeikh Al- Albani pernah berterima kasih kepada beliau kerana membantunya di dalam kajian sanad hadis..
Apabila tiga permata ulama khadam sunnah dunia di akhir zaman ini saling menghormati antara satu sama lain maka itulah sepatutnya kita contohi sebagai penuntut ilmu.

Ramai ulama dari Arab Saudi memuji dan mengiktiraf hasil kajian beliau . Bahkan jika kita
melihat buku Musnad Imam Ahmad yang ditahqiq oleh beliau dan para pelajarnya berjumlah 52 jilid cetakan terbaru Muassah Risalah ..bahawa projek menyiapkan Musnad itu adalah hasil cadangan dan biayaan Kerajaan Arab Saudi di bawah seliaan seorang ulama terkemuka iaitu Syeikh Abdullah al Turki. Mereka yang memilih beliau untuk melengkapkan kajian tersebut. Inilah pertama kali Musnad Ahmad ditahqiq lengkap setelah Muhaddith agung Mesir, al-allamah al-muhaddis sheikh Ahmad Muhammad Syakir cuba menyiapkannya tetapi beliau telah kembali ke rahmatullah dan hanya menyiapkan 15 jilid pertama dan disambung oleh sheikh Hamzah Ahmad Zain yang diterbitkan oleh Darul Qaherah Mesir.

Saya tidak jemu-jemu memandang wajahnya yang bercahaya ketika memberi kuliyyah…beliau tidak tidak pernah menghina sesiapa yg tidak sependapat dengannya,tidak pernah mencaci ulama..bahkan menyanjung sheikh Al-allamah Yusuf Qardhawi dalam fatwanya di Eropah..dia memuji al-allamah sheikh Al-albani kerana kesungguhannya di dalam hadis ..dia memuji sheikh al-allamah sheikh Abdullah bin Baz walaupun buta tapi hatinya celik…begitu juga memuju al-allamah sheikh Mohd bin shaleh al- usaithmeen kerana kefaqihannya. Tidak ada kebahagian seorg penuntut ilmu selain dapat mengikuti kuliyyah yang diimpikan oleh ulama yang paling disanjungi…memang terlalu bersyukur tidak terhingga kerana saya terpilih mengikuti kuliyyah…juga selalu berhubung melalui telefon jika ada masalah berkaitan dengan hadis …siapakah beliau nie yeeeeeeeeeee……???

Tidak ada komentar:

Posting Komentar