Jumat, 09 Juli 2010

BERSAMA DI SISI ORANG ASING

Surah Al-hadid ayat 4:


هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ
يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ
وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير

Maksudnya:”ALLAH YANG MENCIPTAKAN LANGIT DAN BUMI DALAM ENAM MASA,KEMUDIAN BERSEMAYAM DI ATAS ARASHNYA, ALLAH MAHA MENGETAHUI SETIAP SESUATU YANG MASUK KE BUMI DAN YANG KELUAR DARIPADNYA, ALLAH MAHA MENGETAHUI APA YANG TURUN DARI LANGIT DAN YANG NAIK(DOA DAN ‘AMAL SOLEH)KEPADANYA,ALLAH BERSAMA KAMU WALAU DIMANAPUN KAMU BERADA DAN ALLAH MAHA MELIHAT APA YANG KAMU KERJAKAN”.


Surah Al-mujadalah ayat 7:


أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ
مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَى ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رَابِعُهُمْ وَلا خَمْسَةٍ إِلاَّ هُوَ سَادِسُهُمْ وَلا أَدْنَى مِن
ذَلِكَ وَلا أَكْثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيم

Maksudnya:”TIDAKKAH ENGKAU MEMPERHATIKAN BAHAWA ALLAH MENGETAHUI APA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI?TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM DAN TIDAK ADA YANG KURANG DARI ITU ATAU LEBIH BANYAK,MELAINKAN ALLAH PASTI BERSAMA MEREKA WALAU DIMANAPUN MEREKA BERADA,KEMUDIAN ALLAH MEMBERIKAN PADA MEREKA PADA HARI QIAMAT TERHADAP APA YANG MEREKA KERJAKAN,SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU


Berikut hanyalah beberapa senarai ringkas pendapat dan tafsiran Imam-Imam Ahlussunnah Wa Al-jama’ah tentang maksud ayat (ALLAH BERSAMA KAMU WALAU DIMANAPUN KAMU BERADA) dan (TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM) serta (MELAINKAN ALLAH PASTI BERSAMA MEREKA WALAU DIMANAPUN MEREKA BERADA).

1).Imam Ibnu Abbas:

Daripada Ibnu Abi Hateem daripada Ibnu ‘Abbas ketika ditanya tentang firman ALLAH: (ALLAH BERSAMA KAMU WALAU DIMANAPUN KAMU BERADA) maka beliau menjawab ”ALLAH MAHA MENGETAHUI AKAN APA YANG KAMU KERJAKAN WALAU DIMANA KAMU BERADA
.
Rujukan:
-Kitab Ad-durul Al-mansthur fi Tafsir Bilma’sthur oleh Imam Al-hafiz As-suyuthi, jilid 14 muka surat 262, yang ditahqiq oleh sheikh Dr.Abdullah bin Abdullah Al-muhsin Al-turki, cetakan Mesir.

2).Imam Abu Hanifah:

Ketika Imam Abu Hanifah ditanya tentan firman ALLAH : (ALLAH BERSAMA KAMU WALAU DIMANAPUN KAMU BERADA) maka beliau menjawab”PENGETAHUAN ALLAH SENTIASA BERSAMAMU SEDANGKAN KAMU TIDAK MELIHATNYA

Rujukan:
-Kitab Al-asma wa Al-shifat oleh Imam Al-baihaqi, jilid 2 muka surat 383, yang ditahqiq oleh Sheikh Abdullah bin Mohd Al-hasyadi, cetakan maktabah Sawadi Jeddah.
-Kitab Ma’arijul Qabul oleh Imam Hafiz bin Ahmad Al-hakam ijilid 1 muka surat 184 yang ditahqiq oleh Sheikh Umar bin Mahmud Abu Umar cetakan Darul Ibnu Qayyim.
-Kitab Mukhtashar Al-‘ulu oleh Imam Az-zahabi, muka surat 75, yang ditahqiq oleh Sheikh Muhammad Nasiruddin Al-albani, cetakan Maktabah Islami Berut.


3).Imam Sufian As-thauri:

Daripada Ma’dan,aku bertanya kepada Sufian As-thauri tentang firman ALLAH: (ALLAH BERSAMA KAMU WALAU DIMANAPUN KAMU BERADA)maka jawab beliau”ILMUNYA

Rujukan:
-Kitab Al-asma wa Al-shifat oleh Imam Al-baihaqi, jilid 2 muka surat 341, yang ditahqiq oleh Sheikh Abdullah bin Mohd Al-hasyadi, cetakan maktabah Sawadi Jeddah.
-Kitab Mukhtashar Al-‘ulu oleh Imam Az-zahabi, muka surat 75, yang ditahqiq oleh Sheikh Muhammad Nasiruddin Al-albani, cetakan Maktabah Islami Berut.
-Kitab Siyar A’lam Wa Nubala oleh Imam Az-zahabi jilid 7 muka surat 274 yang ditahqiq oleh sekelian banyak Ulama diketua oleh Sheikh Shuib Al-arnouth cetakan Muasasah Risalah.


4).Imam Malik:

Telah berkata Abdullah’telah menceritakan ayahku dari Surijh bin Nu’man dari Abdullah bin Nafi,berkata Imam Malik:”ALLAH DI LANGIT DAN ILMUNYA MELIPUTI SETIAP TEMPAT” dan beliau membaca firman ALLAH:( TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM).

Rujukan:
-Kitab Mukhtashar Al-‘ulu oleh Imam Az-zahabi, muka surat 103, yang ditahqiq oleh Sheikh Muhammad Nasiruddin Al-albani, cetakan Maktabah Islami Berut.
-Kitab Siyar A’lam Wa Nubala oleh Imam Az-zahabi jilid 8 muka surat 101 yang ditahqiq oleh sekelian banyak Ulama diketua oleh Sheikh Shuib Al-arnouth cetakan Muasasah Risalah.
-Kitab Majmu’ Fatawa oleh Imam Ibnu Tamiyyah jilid 5 muka surat 183beliau berkata”semua jalur periwayatan shahih,yang ditahqiq oleh sheikh Anwar Al-baz cetakan Darul Wafa’.


5).Imam Ahmad bin Hambal:

Telah berkata Abu Thalib”aku telah bertanya Ahmad bin Hambal akan Firman ALLAH: ( TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM).maka dia Menjawab”’ILMUNYA BERSAMA MEREKA’.


Rujukan:
-Kitab Mukhtashar Al-‘ulu oleh Imam Az-zahabi, muka surat 131, yang ditahqiq oleh Sheikh Muhammad Nasiruddin Al-albani, cetakan Maktabah Islami Berut.
-Kitab Siyar A’lam Wa Nubala oleh Imam Az-zahabi jilid 11 muka surat 370 yang ditahqiq oleh sekelian banyak Ulama diketua oleh Sheikh Shuib Al-arnouth cetakan Muasasah Risalah.


6).Imam Ad-darimi:

Firman ALLAH: TIDAKKAH ENGKAU MEMPERHATIKAN BAHAWA ALLAH MENGETAHUI APA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI?TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM DAN TIDAK ADA YANG KURANG DARI ITU ATAU LEBIH BANYAK,MELAINKAN ALLAH PASTI BERSAMA MEREKA WALAU DIMANAPUN MEREKA BERADA,KEMUDIAN ALLAH MEMBERIKAN PADA MEREKA PADA HARI QIAMAT TERHADAP APA YANG MEREKA KERJAKAN,SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU”Beliau menjawab”DAN ALLAH BERSAMA SETIAP SESUATU DI ATAS ARASH BESERTA ‘ILMUNYA”


Rujukan:
-Kitab Ar-rad ‘Ala Jahmiah oleh Imam Ad-darimi muka surat 42 yang ditahqiq oleh sheikh Badr Bin Abdullah Al-badr cetakan Darul Asthir Kuwait.


7).Imam At-thabari:

Katanya:’Maksud Firman ALLAH:” (TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM)Katanya”KESAKSIAN DENGAN ‘ILMU ALLAH DAN ALLAH DI ATAS ARASH”


Rujukan:
-Kitab Tafsir At-thabari Oleh Imam Ibnu Jarir At-Thabari jilid 23 muka surat 169 yang ditahqiq oleh sheikh Ahmad Muhammad Syakir cetakan Muassasah Risalah.




8).Imam Abi Hassan Al-asya’ari:


Beliau berkata”SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA RAHSIA,TIDAK AKAN HILANG DARINYA SESUATU YANG ADA DI LANGIT DAN BUMI YANG SEAKAN-AKAN ALLAH HADIR PADA SETIAP SESUATU SEPERTI FIRMAN ALLAH( ALLAH PASTI BERSAMA MEREKA WALAU DIMANAPUN MEREKA BERADA)MAKA ILMUNYA MELIPUTI WALAU DIMANA MEREKA’.


Rujukan:
-Kitab Risalah ila Ahli sthirar oleh Imam Abi Hassan Al-Asya’ari muka surat 234 yang ditahqiq oleh sheikh Abdullah Syakir Muhammad Junaidi cetakan Maktabah ‘Ulum Wal Hikam Damsyiq.


9).Imam Baghawi:

Beliau berkata pada firman ALLAH: :” (TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM)”BERMAKSUD DALAM ILMUNYA”


Rujukan:
-Kitab Mua’lim Tanzil oleh Imam Al-baghawi jilid 4 muka surat 307 yang ditahqiq oleh sheikh Muslim Al-hars cetakan darul Tayyibah.


10).Imam Ibnu Kasthir:

Beliau telah berkata pada firman ALLAH: (TIDAK ADA PEMBICARAAN RAHSIA YANG KETIGA KECUALI ALLAH YANG KEEMPAT,TIDAKLAH YANG KELIMA MELAINKAN ALLAH YANG KEENAM)”katanya”TELAH MENJADI SEAKAN IJMA’ SESUNGGUHNYA AKAN ‘ILMU ALLAH DAN TIDAK SYAK LAGI AKAN KEKUASAN”


Rujukan:
-Kitab Tafsir Ibnu Kasthir oleh Imam Ibnu Kasthir jilid 8 muka surat 42 yang ditahqiq oleh Sheikh Sami bin Mohd Salamah cetakan Darul Tayyibah.


p/s: Satu kalimat ayat Al-quran dan As-sunnah jangan sedikitpun terkeluar dari landasan SALAFUSALLEH dalam memahaminya.....

WALLAHU'ALAM

Yang faqir kepada pengampunan ALLAH.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar