Minggu, 11 Juli 2010

LAINAJUFAH SANG PURDAH BIRU PART (1)


“Tok!!tok!!”....pintu bilikku diketuk berulang kali….sejurus kemudian terdengar seseorang memberi salam..”assalamualaikum!!!…assalamualaikum!!”..”Akram bangun dah nak berbuka puasa nie”….suara Ummi kedengaran.Aku membuka mata sambil merenung jam loceng di atas meja tempat aku membaca dan mengkaji…ya ALLAH dah pukul 6.30 petang nie..selepas pulang dari Masjid sebentar tadi aku menghabiskan ulangan hafazan Surah Al-baqarah mula ayat 180 untuk bacaan pada malam ke tiga tarawikh.Entah bila aku tidak sedar terus terlelap.sejurus kemudian,aku terus menghampiri pintu lalu membukanya…lantas ummi bersuara lagi…”ha!! Dah puas tidur tu??”..Ummi tahulah hadis-hadis yang berkaitan dengan tidur lepas asar itu dhaif(tidak kuat) tapi jangan selalu tidur lepas asar kerana tidak baik untuk kesihatan…”emmm baiklah Ummi saya pergi mandi dulu ye…tidak makruh mandi dekat nak berbuka ummi kan??” Aku bertanya ummi….”hai kamu dah belajar tinggi-tinggi tu takkan lah tak taw”…he.. he.. aku aku ketawa yang sengaja dibuat-buat sambil menggaru kepala yang tidak gatal..”baiklah ummi izinkan saya mandi dulu”…”emm pergilah jangan lambat pulak ye...kamu tu dah jadi imam masjid nanti lewat pulak”..sindir Ummi.

Namaku Akram Umari bin Uwais Al-qarni.Abi merupakan seorang Qadhi di daerah Kelantan,manakala Ummi pula seorang guru sekolah Agama di kampungku.Aku dibesarkan dalam keluarga yang penuh dengan nilai-nilai penerapan agama.Bayangkanlah dalam usia 18 tahun aku sudah mula mengajar kitab Al-hikam yang disyarahkn oleh Sheikh Said Ramadhan Al-buti,Kitab Tauhid oleh sheikh Abdul Rahman bin Hassan bin Muhammad dan kitab Tafsir oleh sheikh Abdul Rahman bin Nasir As-sa’die di masjid-masjid berdekatan kampungku.ilmu yang aku timba semasa berada di Deoband India bersama Abi dan Ummiku dahulu tidak aku sia-siakan.namun, segalanya terhenti selepas aku mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke University Al-azhar Mesir,sebaik sahaja 9 bulan pulang dari India selepas bapaku menamatkan pelajarannya di sana.

Selepas menamatkan Ijazah Sarjana muda di Universiti Al-Azhar Mesir dalam bidang Syariah,aku telah mendapat peringkat Mumtaz(lulus dengan cemerlang) di Universiti berkenaan.kini umurku genap 23 tahun.Kepermegianku dahulu diiringan dengan tangisan dan kepulangan tempoh hari(dua minggu lepas)disambut dengan penuh meriah oleh saudara dan orang-orang kampung yang mengenaliku.Alhamdulillah aku berjaya menamatkan ijazah itu dengan jayanya.
Setelah menyarungkan jubahku dan sereban ala-ala Saudi gitu,aku melangkah keluar menuju pintu hadapan rumahku sambil mencapai kunci motor EX5 ayahku yang telah pergi masjid semenjak pukul 6 petang tadi kerana menolong orang kampung menyiapkan juadah berbuka puasa.Motor yang agak usang yang terlekat padanya sticker 5 star kutunggangi. Teringat 4 tahun lepas beberapa minggu sebelum aku berangkat ke Mesir,pada petang itu aku melalu lorong 4 Haji Maaruf di kampungku dan terlihat sekumpulan Mat-rempit di tepi jalan.Aku menghampiri mereka,lalu Amir salah seorang daripada mereka berkata”kau tu ustaz mana boleh lepak dengan kami..pergilah masjid tu”…ustaz tu dalam bahasa arab maksudnya professor,akan tetapi terasa kepedasan itu di hatiku..tetapi aku tidak pernah marah kepada golongan seperti ini kerana mereka tidak tahu..lantas dengan sepontan aku menjawab”aku nak buat motor nie bagi laju,kasi korek blok sikit kemudian pakai kaberator scrambler dan pakai exsos perit boleh tak??”..”eh kau nie gila ke tambah Amir”….aku berkata lagi”cmnie kita buat motor kita sama-sama bagi laju dan pastikan pada lafaz permulaan azan ALLAHu Akbar hingga Hayya ‘alas Solah tu kita dah ada di saff yang pertama,dan siapa yang tak berani dengan cadangan ni adalah seorang mat rempit yang pengecut”…lantas mereka menjawab”yela.. yela… kami pergilah nanti lagipun kami dah nak balik dah ni. Aku tersenyum dengan gelagat mereka sambil membisik dalam hati aku agar ikhlas dalam setiap perbuatan,”ok kita berjumpa di masjid nanti maghrib ye??”,”baiklah ustaz”…..mereka menjawab.

Sesampainya di Masjid ,aku meletakkan motorku di tempat yang disediakan.Dari jauh kelihatan Imam Idris sedang bersembang-sembang dengan Abi sambil matanya memerhatikan kearahku,”hah tu dah sampai ustaz kita”..kata Imam Idris…entah mengapa dia benar-benar mesra denganku sedangkan aku tidak begitu mengenalinya,maklumlah dari kecil aku dibesarkan di India dan baru 9 bulan duduk di tanah air sudah dapat tawaran ke Mesir,jadi cuma kenal gitu-gitu je lah.ketika aku menolak untuk menjadi imam tarawikh dia berkata”kami ni dah tua,hai orang muda dah ada ni….boleh juga tolong kami”.
"Cepat masuk masjid dah nak azan ni"..lantas kami masuk ke masjid dan menghampiri juadah yang disediakan..ALLAHu Akbar,,,ALLAHu Akbar…kedengaran suara azan oleh Bilal Rahmat yang sungguh merdu itu.kami duduk mengelilingi buah Tamar dan sedikit kuih Lapis serta air Bandung sambil kedengaran dari mulut Imam Idris berdoa “zahabal zhom au wabtallatil ‘uruq wasthabatal ajru InsyaALLAH”..aku terus teringat akan sheikh Abu Ishaq Al-Huwaini mengajar bab puasa semasa aku berada di Mesir dahulu..katanya”antara doa yang shahih ketika berbuka puasa adalah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu dawud dalam kitabnya shahihJjami’ hadis nombor 306”sambil sheikh membaca doa tadi…

”Hah apa lagi termenung tu?? Cepat makan boleh kita solat Maghrib cepat dan saya minta kamu memberi sedikit tazkirah pendek selepas maghrib bermula hari ini…boleh ??”...”tapi tok imam saya tak bersedia lah”…. ”emm kamu tu selalu merendah diri saya tahu kebolehan kamu..tolong ye..balasnya ”..baiklah insyaALLAH”..selesai kami menikmati sedikit juadah selepas berbuka tadi saya terus mengimani solat maghrib yang jumlah makmumnya hampir lima ratus orang… maklumlah menjadi imam gementar pun ada,takut pun ada dan macam-macam perasaanlah timbul..bukan senang untuk untuk menjadi ketua untuk menghadap ALLAH,Sungguh berat tanggunjawab yang dipikul.Kalau di Mekah sheikh Sudais,sheikh Shuraim,Sheikh johani,sheikh Mahir mengimamkan solat yang mempunyai bilangan jemaah hingga berjuta-juta pada satu masa.macam manalah agaknya ye ??sungguh jauh beza dengan saya yang sangat dhaif ini yang sering mengharapkan pengampunan ALLAH...
Bersambung….
insyaALLAH………….

1 komentar: