Minggu, 25 Juli 2010

LAINAJUFAH SANG PURDAH BIRU PART (3)

“Abang kat mana tu”panggil maria..”dekat dapur ni tolong ummi memasak untuk berbuka nanti” Maria menerpa ke arahku seperti ada sesuatu yang penting ingin disampakan.
“ni ada surat untuk abang”.“Ha Akram bukalah surat tu” tegur ummi yang sedari tadi ekor matanya memerhatikan gelagat kami berdua. “emm..surat temuduga Jabatan Mufti negeri Kelantan yang Akram pohon tempoh hari”."oh yang tu..habis bila temuduga ?"Ummi menyoal lagi.
“ kalau ikutkan surat ni seminggu lepas raya Ummi”…“baguslah macamtu ummi doakan kamu berjaya insyaALLAH".

Hari ini merupakan hari ke-13 Ramadhan,Sedar tidak sedar sudah hampir separuh bulan umat islam menyambut Ramadhan yang dijanjikan oleh ALLAH dengan pahala yang berlipat ganda kepada sesiapa yang dikehendakkiNYA.
Pada malam ini aku dan Maria sahaja yang berada di perpustakaan mini milik keluarga kami.Ummi dan Abi dah berehat di bilik mereka semenjak pulang dari solat tarawikh sebentar tadi.Mungkin mereka penat kerana membersihkan sekitar rumah petang tadi agaknya. “Ha Maria tahun ni berapa pasang tempah baju raya? ” tegurku. ‘’eh abang ni mana ada tempah,Maria pakai baju tahun lepas je’’.’’emm ye la tu…tapi kalau abang tanya satu soalan boleh tak ?’’. ’’macam penting sangat je nampaknya’’tambah maria sambil melirikkan matanya ke arahku.
"macam ni.. sejak bila adik abang ni mula pakai purdah ?setahu abang masa Maria kecil dulu nak lekat tudung pun susah kan ?. ’’susah juga nak jawab soalan tu bang,ALLAH yang beri kekuatan untuk maria pakai purdah tu. Sebenarnya Maria mula pakai purdah ni semenjak membaca kitab Jami’ Ahkam Nissa oleh sheikh Mustafa Al-‘adawee.walaupun jumhur ulama mengatakan sekadar sunnah tapi bagi Maria walaupun sunnah ia merupakan pakej pelenggap bagi seorang muslimah dan yang paling penting hati juga mesti bepurdah abangkan ?’’. ’’em.. betul tu, memang abang tak sangka adik abang ni memang pandai,abang tak kisah asalkan menutup aurat mengikut kehendak syariat’’.

’’ Abang ..betul ke ada hadis tentang awal ramadhan rahmat,pertengahan ramadhan tu adalah pengampunan,dan akhirnya pembebasan dari api neraka ??’’Soal Maria. ’’entah abang tak tau laa’’.jawabku.
’’alah abang tu selalu macam tu maria tak nak kawan la abang’’Maria merengek manja.’’Ye laa…merajuk je dia…sebenarnya macam ni, hadis tu dihukum mungkar oleh Imam Ibnu ‘Adi dan Imam Al-‘uqaili di dalam sanadnya terdapat terdapat Sulaiman bin Siwar dan dihukum Matrukul hadis dan Mungkarul hadis oleh Imam Abu Hatim dan Imam Ibnu ‘Adi.kalau Maria nak tengok perbahasan secara mendalam lagi tentang hadis ni boleh bukak kitab Kamil fi Al-du’afa oleh Imam Ibnu ‘Adi dan Al-du’afa Al-kabir oleh Imam Al-uqaili.
’’wah !! macam mana abang boleh Ingat perbahasan tu ??’’.’’sebenarnya macam ni Maria…seluruh muhaddis selain sering bermuamalah dengan hadis,mereka juga pakar dalam Ilmu ‘Ilal yaitu kecacatan pada hadis dan yang paling penting setiap inci hadis shahih yang mereka temui akan diamalkan tanpa bangkangan lalu disebabkan itu mereka akan ingat sesuatu hadis itu nombor berapa,dalam kitab apa,perbahasannya dan lain-lain"
. ’’ooo.. baru Maria faham kenapa muhaddis ni begitu luar biasa semangat mereka,jadi abang pun nak jadi muhaddis la ye ??’’.’’eh takde lah…siapalah abang ni sering bermaksiat kepada ALLAH macam mana nak ingat hafaz hadis’’.
’’emm dah lewat ni nanti kalau ada masa kita sembang lagi ye ??’’baiklah…abang tu jangan tidur lewat pula dan jangan lupa amalkan sunnah sebelum tidur,Maria masuk bilik dulu ye..Assalamualaikum

Begitulah berakhirnya perbualan kami pada malam itu.Sikap Maria yang tidak pernah jemu bertanya dan berbincang membuatkan aku kagum akan semangatnya.Bukan mudah untuk mendidik seorang wanita benar-benar cintakan ilmu dan mengikut syariat agama,tambahan pula pada zaman yang amat mencabar ini.
Dalam bab aurat contohnya,seringkali wanita mengabaikannya.Apa gunanya kalau permata yang telah berkurun lama tersimpan didedahkan secara percuma kepada orang yang tidak sepatutnya dalam sekelip mata.
Aku teringat sewaktu berada di Mesir dahulu, fesyen wanita-wanitanya yang memakai tudung sambil menonjolkan tocang rambutnya seperti bonggol unta yang jelas dilarang syariat.Dan paling sedih, yang sering berpakaian sedemikian adalah mereka yang belajar ilmu agama.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam bersabda :(Ada dua golongan penghuni neraka yang belum pernah aku lihat keduanya iaitu suatu kaum yang memegang cemeti(pemukul) untuk memukul manusia dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi terlanjang,berjalan belenggang-lengok dan kepalanya dicondongkan seperti bonggol unta yang condong,mereka itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium bau syurga sedangkan baunya tercium melalui jarak perjalanan sebegini dan sebegini:)
Kita doakan mereka mendapat hidayah dan kita yang diberi hidayah ini mohon pada ALLAH agar dipeliharaNYA...Ameen..

Bersambung
InsyaALLAH……..

2 komentar:

  1. salam.. blog hopping.. singgah2 la blog hamba (Aku Sebutir Pasir) kalau nak baca pengalaman hamba mengembara di 45 BUAH NEGARA.. :)

    BalasHapus
  2. Mustafar..mustafar...hehe.. Ini cerpen paling ilmiyah yang ana pernah baca kot ;)

    BalasHapus